Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

noen

Harald Renbjør, pioner i fargefotografi

Harald Renbjør  f. 1889 - d. 1956

Harald Renbjør var fargefotopionér, tok noen av Norges første fargebilder. Reproduksjon av fargefoto var en rød tråd i hans arbeid. Han har etterlatt seg en enestående fotografisk skatt som Levanger Fotomuseum arbeider for å gjøre kjent både nasjonalt og internasjonalt.

Harald Renbjør var en markant figur i Levangers kulturliv. Han var en dyktig pianist, tegner og maler, arrangerte konserter, drev musikk- og fotoforretning med fremkallingstjeneste. Harald Renbjør var også en dyktig kjemiker, og tok på seg oppdragsforskning. Som ung gikk han i lære hos fotograf Røske i Trondheim, gjennomføre i et studieopphold i fargefotografi i Wien vinteren 1909/10, og studerte kjemi i Trondheim.

harald Renbjør, tegning selvportrett fra skissebok Harald Renbjør: Selvportrett, tegning
fra skissebok. udatert.

Foto: Harald Renbjør, Stereoportrett av Magnhild Renbjør autochrome. ca 1907-15.

Foto: Harald Renbjør, selvportrett Autochrome 1907
Foto: Harald Renbjør, Selvportrett,