Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

noen

• Levanger Fotomuseum: Har omlag 600 000 negativer fra profesjonelle fotografer og amatører, og flere tusen gjenstander tilknyttet fotografi. Museet er spesialisert i tidlig fargefotografi. Levanger Fotomuseum har som mål å gjøre samlingene mest mulig tilgjengelig for publikum.
  • Museet tilbyr: Fast og skiftende utstilling, Ulike typer arrangement og foredrag. Museet holder kurs og driver med rådgiving om fotobevaring og digitalisering av publikums egne bilder. Vi produserer digitale filer og print fra samlingene , lager utstillinger og tar også utsmykkingsoppdrag. Museet utfører drop inn rådgivning i analog fotografi og fotobevaring til privatpersoner og er daglig åpent for publikum.
  • Utstillinger: Museet faste utstilling er Renbjørrommet, en utstilling om kjemikeren Harald Renbjør, pioner i fargefotografi. Her kan du se en mønstring av Harald og hans sønn Per Renbjør sine bilder bl.a. Norges antatte første ekte fargefotografi Skiløperen fra vinteren 1907 i trefargefotografi, et komplett rekonstruert kjemilaboratorium og gjenstander fra virksomheten. Ny skiftende utstilling Blikk for kjønn åpner den 4.april 2024.
  • Samlingen:
    Museet  aller første samling var etter fotografene Sverre og Christian Bjerkan fra Levanger. Samlingen på 63 000  negativer og mange hundre gjenstander ble i 1984 først gitt til Levanger kommune og  førte til opprettelsen av Levanger Museum nå Levanger Fotomuseum.  Museet har samlinger også fra regionen.
     Av spesiell interesse er arkivet etter Harald Renbjør, pioner i fargefotografi. Museet forvalter arkivene etter studiefotografene Lars Larsen Ingulfsvand fra Lierne, Martin Knoph fra Steinkjer, Lornts Larsson, Olga Anderson og Bjarne Wiseth fra Verdal, i tilegg til flere privatarkiver. Mer om samlingene og linker til bildene finner du her eller gå direkte til Digitalt Museum. Widerøes flyfotobilder er tilgjengelige via Kart flyfoto.

Foto: Sverre Bjerkan

Foto: Sverre Bjerkan. 1905  O.C. Eide